Berichten

07

aug 2017

16 tips voor het kiezen van een goede domeinnaam [voorbeelden]


Bij een website hoort een domeinnaam, maar hoe kies je nou een goede domeinnaam? Als je niet goed nadenkt over je domeinnaam kan het voorkomen dat potentiële klanten je adres verkeerd intypen. Om dit (en andere) dingen te voorkomen hebben we een aantal tips verzameld voor het kiezen van een domeinnaam.


  1. Zorg ervoor dat je domeinnaam gemakkelijk te onthouden is. Een makkelijke domeinnaam is prettig om te spellen bij telefonisch en mondeling contact. Zo ontstaat er zo min mogelijk miscommunicatie.
  2. Lengte: Een domeinnaam mag niet te lang zijn, maar erg korte domeinnamen zijn vaak minder specifiek. De maximum lengte mogelijk is 63 karakters. Een Alexa rapport van The Daily Blog Tips heeft uitgewezen dat van de top 250 websites de gemiddelde domeinnaam uit 8 karakters bestaat. Dit wordt gezien als de ideale lengte.
  3. Je domeinnaam moet goed uit te spreken zijn. Voorkom Engelse woorden die op verschillende manieren geschreven kunnen worden. Ook streepjes en getallen zijn over het algemeen lastig om uit te spreken.
  4. Vermeld je product of dienst in je domeinnaam, dit zorgt voor relevantie en de term zal ook helpen voor je online vindbaarheid.
  5. Lokale onderneming? Gebruik je werkveld in de domeinnaam. Bijvoorbeeld: kapperzwolle.nl.
  6. Zorg ervoor dat je domeinnaam niet verkeer kan worden geïnterpreteerd. Let op bij het gebruik van meerdere woorden achter elkaar welke anders opgevat kunnen worden.
  7. Kies een extensie die bij je past. .com of .nl is in veel gevallen de beste keuze.
  8. Gebruik werkwoorden in je domeinnaam om beter gevonden te worden. Hiervan zijn talloze voorbeelden te noemen: huren, kopen, vergelijken, etc.
  9. Wees specifiek, wat levert jou bedrijf? Heb je een specifieke doelgroep? Richt je daar dan op. Dit kan bijvoorbeeld door kinderfietsenamsterdam.nl i.p.v. fietsenamsterdam.nl. Maar ook d.m.v. gebruik van de juiste termen.Ga je voor Jeanskopen.nl of spijkerbroekkopen.nl? kijk welke woorden je doelgroep gebruikt.
  10. Voorkom afkortingen, afkortingen zijn vaak niet beschrijvend. Grote bedrijven zoals H&M of HEMA hoeven niet beschrijvend te zijn omdat hun naam een merk op zich is.
  11. Speciale tekens, spaties, underscores en hoofdletters zijn niet toegestaan en kunnen ook niet worden aangevraagd.
  12. Je domeinnaam of handelsnaam mag ook je bedrijfsnaam zijn, dit is wel zo eenduidig voor de bezoeker.
  13. Kies je toch voor een domeinnaam die op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden? Zorg er dan voor dat je andere variant dan ook registreert om geen bezoekers mis te lopen.
  14. Gebruik tools zoals https://instantdomainsearch.com/ om te kijken welke domein extensies nog beschikbaar zijn.
  15. Beschikbaarheid: nadat je een aantal domeinnaam opties hebt opgeschreven is het tijd om te kijken of deze domeinnaam nog beschikbaar is, dit kun je doen via onze domeinnaam checker.
  16. Let op: dat het domein al geregistreerd staat betekent niet dat je hem niet kunt kopen. Ga voor de zekerheid naar het adres dat je wilt aanschaffen om te kijken of het adres te koop staat.

Controleer hier of je domeinnaam beschikbaar is:

Voorbeelden

 

Foute voorbeelden

  • tasteandflavor.nl (flavour of flavor?)
  • ikwilmijndomeinnaamlatenregistreren.nl (goed, maar erg lang)
  • Harriedevriesfysiotherapie.nl (Harry of Harrie?)
  • pizza4you.nl (4 of for?)
  • claritasessentiae.nl  (lastige uitspraak en spelling)
  • www.abs-bv.nl/ (niet beschrijvend)

Goede voorbeelden

  • ikwilvanmijnautoaf.nl (beschrijvend, werkwoorden)
  • tweedehandscaravankopen.nl (specifiek)
  • schuifpui-vergelijker.nl (specifiek, beschrijvend)

 

Domeinnaam bezet?

Kijk eens of je synoniemen kunt gebruiken voor gebruikte termen in je domeinnaam. Ook kun je een andere domein extensie proberen, een koppelteken toevoegen of wisselen tussen enkelvoud en meervoud.

Domeinnaam gevonden?

Dan kun je deze bij ons laten registreren, wij kunnen daarnaast ook je website ontwikkelen en de hosting van je website verzorgen.


Over de Auteur

Edwin van Halem
Edwin is eigenaar & oprichter van connect-ed media intermediair bureau

Edwin is gek op techniek en de laatste trends, Hij heeft de opleiding grafisch management afgerond, waarna hij gewerkt heeft bij diverse mediabedrijven. Momenteel studeert Edwin HBO-ICT in de richting van software engineering en verbreedt hij zich in e-commerce en online marketing