Deze blog is geschreven in augustus 2017 en voor het laatst bijgewerkt in september 2019

Bij een website hoort een domeinnaam, maar hoe kies je nou een goede domeinnaam? Als je niet goed nadenkt over je domeinnaam kan het voorkomen dat potentiële klanten je adres verkeerd intypen. Om dit (en andere) dingen te voorkomen hebben we een aantal tips verzameld voor het kiezen van een domeinnaam.

Waarom is een goede domeinnaam belangrijk?

Jouw perfecte domeinnaam vinden kan heel lastig zijn, het vinden van een goede domeinnaam is belangrijk, omdat dit invloed heeft op hoe je jouw bedrijf profileert, hoe je gevonden wordt en hoe makkelijk het is om jou te bereiken.

Met bijna 6 miljoen geregistreerde .NL domeinnamen is de kans groot dat jouw perfecte domeinnaam al in gebruik is. Met de volgende 16 tips en verdere uitleg probeer ik je opweg te helpen met het vinden van een domeinnaam die het beste bij jou, of jouw bedrijf past.

Hoe wil je overkomen en wat is jouw doelgroep? 

Ben je bijvoorbeeld expert in jouw vakgebied, dan kun je dit gebruiken als onderdeel van je domeinnaam: websdesignexpert.nl.

16 tips voor het kiezen van een goede domeinnaam

  1. Zorg ervoor dat je domeinnaam gemakkelijk te onthouden is. Een makkelijke domeinnaam is prettig om te spellen bij telefonisch en mondeling contact. Zo ontstaat er zo min mogelijk miscommunicatie.
  2. Lengte: Een domeinnaam mag niet te lang zijn, maar erg korte domeinnamen zijn vaak minder specifiek. De maximum lengte mogelijk is 63 karakters. Een Alexa rapport van The Daily Blog Tips heeft uitgewezen dat van de top 250 websites de gemiddelde domeinnaam uit 8 karakters bestaat. Dit wordt gezien als de ideale lengte.
  3. Je domeinnaam moet goed uit te spreken zijn. Voorkom Engelse woorden die op verschillende manieren geschreven kunnen worden. Ook streepjes en getallen zijn over het algemeen lastig om uit te spreken.
  4. Vermeld je product of dienst in je domeinnaam, dit zorgt voor relevantie en de term zal ook helpen voor je online vindbaarheid.
  5. Lokale onderneming? Gebruik je werkveld in de domeinnaam. Bijvoorbeeld: kapperzwolle.nl.
  6. Zorg ervoor dat je domeinnaam niet verkeer kan worden geïnterpreteerd. Let op bij het gebruik van meerdere woorden achter elkaar welke anders opgevat kunnen worden.
  7. Kies een extensie die bij je past. .com of .nl is in veel gevallen de beste keuze.
  8. Gebruik werkwoorden in je domeinnaam om beter gevonden te worden. Hiervan zijn talloze voorbeelden te noemen: huren, kopen, vergelijken, etc.
  9. Wees specifiek, wat levert jouw bedrijf? Heb je een specifieke doelgroep? Richt je daar dan op. Dit kan bijvoorbeeld door kinderfietsenamsterdam.nl i.p.v. fietsenamsterdam.nl. Maar ook d.m.v. gebruik van de juiste termen. Ga je voor Jeanskopen.nl of spijkerbroekkopen.nl? kijk welke woorden je doelgroep gebruikt.
  10. Voorkom afkortingen, afkortingen zijn vaak niet beschrijvend. Grote bedrijven zoals H&M of HEMA hoeven niet beschrijvend te zijn omdat hun naam een merk op zich is.
  11. Speciale tekens, spaties, underscores en hoofdletters zijn niet toegestaan en kunnen ook niet worden aangevraagd.
  12. Je domeinnaam of handelsnaam mag ook je bedrijfsnaam zijn, dit is wel zo eenduidig voor de bezoeker.
  13. Kies je toch voor een domeinnaam die op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden? Zorg er dan voor dat je andere variant dan ook registreert om geen bezoekers mis te lopen.
  14. Gebruik tools zoals https://instantdomainsearch.com/ om te kijken welke domein extensies nog beschikbaar zijn.
  15. Beschikbaarheid: nadat je een aantal domeinnaam opties hebt opgeschreven is het tijd om te kijken of deze domeinnaam nog beschikbaar is, dit kun je doen via onze domeinnaam checker.
  16. Let op: dat het domein al geregistreerd staat betekent niet dat je hem niet kunt kopen. Ga voor de zekerheid naar het adres dat je wilt aanschaffen om te kijken of het adres te koop staat.

Controleer hier of je domeinnaam beschikbaar is: (zonder http)

Voorbeelden

Foute voorbeelden

  • tasteandflavor.nl (flavour of flavor?)
  • ikwilmijndomeinnaamlatenregistreren.nl (goed, maar erg lang)
  • Harriedevriesfysiotherapie.nl (Harry of Harrie?)
  • pizza4you.nl (4 of for?)
  • claritasessentiae.nl  (lastige uitspraak en spelling)
  • www.abs-bv.nl/ (niet beschrijvend)

Goede voorbeelden

  • ikwilvanmijnautoaf.nl (beschrijvend, werkwoorden)
  • tweedehandscaravankopen.nl (specifiek)
  • schuifpui-vergelijker.nl (specifiek, beschrijvend)

 

Vragen om jezelf te stellen

Door de volgende vragen te beantwoorden kun je jezelf helpen om op termen te komen die je zou kunnen gebruiken als (onderdeel van) je domeinnaam:

  1. Wie ben ik?(je eigen naam of bedrijfsnaam)
  2. Wat doe ik / lever ik?(product of dienst)
  3. Aan wie lever ik dit?(doelgroep)
  4. Hoe doe ik dit? (heel snel, goedkoop of juist van hoge kwaliteit)
  5. Waarom doe ik dit? (toegevoegde waarde)

Door dit te combineren kun je op een domeinnaam komen, bijvoorbeeld:

  • Sneleennieuwewebsite.nl
  • Zonnebrillenvoormannen.nl
  • Goedkoopjuridischadvies.nl

De opbouw van een domeinnaam

Een domeinnaam is opgebouwd uit drie delen.

Wikipedia zegt het volgende over de opbouw van een domeinnaam:

“Een domeinnaam kan in verschillende niveaus worden opgesplitst. Zo bestaat er hoofdniveau (Top Level Domain), middelniveau en onderniveau (subdomein). De verschillende niveaus worden gescheiden door punten in de domeinnaam. Het niveau is zichtbaar door de verschillende delen van de domeinnaam van rechts naar links te lezen.”

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Domeinnaam

Kort gezegd ziet een domeinnaam er altijd als volgt uit:

[subdomein].[domeinnaam].[topleveldomein]

Voorbeelden van de opbouw van een domeinnaam: 

www.connect-ed.nl

.nl is het hoofdniveau (ook wel top level domein)

Connect-ed is het middenniveau.

Www is het subdomein, steeds vaker wordt het subdomein weggelaten. Je ziet ook veel grote websites die het subdomein gebruiken om hun blog, forum of webshop op te plaatsen. Bijvoorbeeld:

  • blog.website.com
  • forum.website.com
  • shop.website.com

Ook zie je soms dat subdomeinen worden gebruikt om de taal aan te geven:

  • nl.website.com
  • en.website.com

Http en https

Http en https zijn manieren om te communiceren tussen websites en servers. Http staat voor Hypertext Transfer Protocol, en https staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. Waarbij Https de beveiligde versie is van http.

In de webbrowser kun je zien dat dit voor je domeinnaam staat, bijvoorbeeld: https://connect-ed.nl Het lijkt in de browser of dit onderdeel is van je domeinnaam, dat is niet het geval. Je hoeft hier niet op te letten bij het registreren van een domeinnaam, wel is het belangrijk bij het kiezen van een partij waar je je domein of website laat registreren of hosten dat deze partij SSL certificaten aanbiedt. Waardoor je website op het beveiligde https staat en niet op http. Dit heeft veel voordelen [link]

Welk deel van het domeinnaam registreer je? 

Als je een domeinnaam registreert, kies je alleen voor de naam (middenniveau) en het TLD (hoofdniveau), het subdomein hoef je niet te registreren, deze kun je later bepalen.

TLD Domeinnaam Extensie kiezen: .nl, .com of toch iets anders?

Er zijn veel domeinnaam extensies beschikbaar de meest gebruikte extensies in nederland zijn .nl en .com. Als je op zoek bent naar een goede extensie, vraag jezelf dan eens af wat je doelgroep is. Wil je internationaal opereren, alleen in een specifieke branche of regionaal/landelijk?

.NL is de meestgebruikte domeinnaam extensie in Nederland. Het is een zogenoemd country-code domeinnaam extensie met bijna 6 miljoen registraties bron: Sidn: https://www.sidn.nl/kennis/statistieken

Wat is wijsheid:

Kies vooral niet iets te exotisch, een .nl domeinnaam is in de meeste gevallen de beste keuze. Ga je met jouw website zakelijk internationaal opereren en wordt jouw website in meerdere talen? Dan kan het beter zijn om .com te kiezen.

Generieke domeinnaam extensies voorbeeld:

  • .com
  • .net
  • .org
  • .info

Locatie domeinnaam extensies voorbeeld:

  • .nl, .be. .de .fr (landspecifek, ookwel ccTLD)
  • .amsterdam, .brussels
  • .eu, .us

Branche domeinnaam extensies voorbeeld: 

  • .taxi
  • .news
  • .bar

Hou er wel rekening mee dat een .nl domeinnaam vaak vele malen goedkoper is dan een andere TLD. Bij ons krijg je je .nl domeinnaam gratis wanneer je een hostingpakket afneemt.

Eigen naam, merknaam of bedrijfsnaam gebruiken in domeinnaam

Ben je een schrijver, acteur, coach of bekend persoon? Dan is het het beste om je eigen naam te gebruiken mits deze goed uit te spreken is zonder verwarring, en niet te lang om te typen. Een combinatie is ook mogelijk met hetgeen je doet, bijvoorbeeld: coachmira.nl of dokterdennis.nl

Heb je een bedrijf met meerdere medewerkers? Dan kun je beter gaan voor je bedrijfsnaam of merknaam, maar ook hier geldt: let goed op dat deze niet verkeerd geïnterpreteerd kan worden. JansenBV.nl is en blijft een slechte keuze. Een combinatie van wie je bent en wat je doet of waar je zit is een goede middenweg. Bijvoorbeeld:

  • Hetzonnepanelenhuis.nl
  • Kinderboerderijenzwolle.nl
  • Stadsdierenartszwolle.nl

…wist je dat wij bovenstaande drie websites hebben gemaakt, en het domein hebben bedacht?

Domeinnaam en vindbaarheid

Domeinnaam en vindbaarheid

Een domeinnaam waarin zit verwerkt wie je bent of wat je doet kan een positief effect hebben op de vindbaarheid van je website. Let er daarbij wel op dat je de termen gebruikt die ook door jouw doelgroep gebruikt wordt.

Exact match domain en partial match domain

Als iemand zoekt naar een kapper in Zwolle en deze persoon typt “kapper zwolle” in Google, dan is kapperzwolle.nl een “Exact match domain”. Hierdoor heb je meer kans om hoog in Google te komen dan concurrenten die dit niet hebben.

Maar ook een “Partial match domain” heeft toegevoegde waarde. Een deel van de zoekterm van de gebruiker komt dan overeen met het domein. Op die manier heb ik een klant op korte termijn op pagina 1 van Google gekregen. Met de volgende zoekterm: “het installeren van zonnepanelen op je huis” komt zowel “het” als “zonnepanelen” en “huis” voor in de domeinnaam.

Stad in domeinnaam

De Stad waarin jouw bedrijf actief is gebruiken in je domeinnaam kan veel helpen met de vindbaarheid. Dit is vooral slim als je zeer lokaal opereert. Dit is het geval met bijvoorbeeld een restaurant, kapperszaak of winkel.

Heeft het gebruik van de stad in je domeinnaam ook nadelen? Jazeker, want je domeinnaam wordt er langer door. En wat als je een nieuwe vestiging opent? Of je gaat verhuizen?

Domeinnaam extensie en vindbaarheid

De domeinnaam extensie heeft in het geval van een branche domeinnaam zoals .taxi of .bar geen toegevoegde waarde voor de vindbaarheid van de website. Ook .Amsterdam heeft geen toegevoegde waarde om beter gevonden te worden op zoektermen waarin Amsterdam zit. Het enige voorbeeld van een domeinnaam extensie die voor betere vindbaarheid in Google gaat zorgen is het .nl domeinnaam. Dit komt omdat Google er bij een .nl domeinnaam vanuit gaat dat de website is gericht op de Nederlandse markt.

Domeinnaam bezet?

Kijk eens of je synoniemen kunt gebruiken voor gebruikte termen in je domeinnaam. Ook kun je een andere domein extensie proberen, een koppelteken toevoegen of wisselen tussen enkelvoud en meervoud.

Domeinnaam gevonden?

Dan kun je deze bij ons laten registreren, wij kunnen daarnaast ook je website ontwikkelen en de hosting van je website verzorgen.