Aanpassingen aan websites kunnen gedaan worden op gevoel, maar met deze tools kun je veel beter zien wat gebruikers doen op je website en waarop ze zoeken voorafgaand aan een bezoek op je website. Je kunt zien waar eventuele knelpunten zich bevinden.
Wordt je überhaupt wel gevonden? of krijg je wel bezoekers op de website maar nemen ze geen contact op? allemaal vragen die met deze tools beantwoordt kunnen worden.
Google Analytics
Google Analytics is de tool waarmee wordt gemeten wat er op je website gebeurt. Je kunt bijvoorbeeld zien:
- Wat je bezoekersaantallen zijn
- Waar zij vandaan komen
- Hoe er genavigeerd wordt op je website
- Welke pagina’s het meest bezocht worden
Deze informatie is bijvoorbeeld van belang om te bekijken waar bezoekers afhaken. Iemand is geïnteresseerd in jouw product of dienst, heeft meerdere pagina’s bekeken maar neemt geen contact op, hoe kan dat nou? met Google Analytics kun je het precies zien.
Daarnaast kun je zien hoe goed jouw social media kanalen en/of nieuwsbrieven presteren, zorgt je inspanning daadwerkelijk voor meer klanten? een vraag die je met Google Analytics kunt beantwoorden. er is nog veel meer mogelijk met Google Analytics zoals doelen instellen en e-commerce tracking, daarover vertellen we je graag meer in een afspraak
Andere vragen waar je een antwoord op kan krijgen:
- Waar komt de bezoeker vandaan? (plaats, geografie)
- Hoe komt de bezoeker op mijn site terecht? (zoekmachine, advertentie, social media, nieuwsbrief, link van andere website)
- Op welke dagen en tijdstippen is mijn website populair?
- Op welke apparaten wordt mijn website bezocht, en hoeveel? (desktop, mobiel, tablet)
- Wanneer en waar haakt de bezoeker af?

demografie rapport met leeftijd en geslacht, deze informatie is van toegevoegde waarde bij het inzetten van advertenties
Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools)
Google Search console is de tool waarmee wordt gemeten hoe je presteert in de zoekmachine van Google, hoe vaak je terugkomt in de resultaten en hoeveel mensen daarvan ook doorklikken naar je website. Deze tool is vooral handig voor zoekmachine optimalisatie. Naast inzicht biedt deze tool Google ook een handvat om jouw website goed in de zoekresultaten te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven waar Google je sitemap kan vinden zodat veranderingen op je website gevonden kunnen worden door Google. Hierdoor zullen de veranderingen sneller in de zoekmachine resultaten worden opgenomen.
Search console is een must als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, hierin kun je precies zien hoe bepaalde zoektermen scoren en op welke positie je wordt geplaatst op een specifieke zoekterm. Je kunt 90 dagen terug kijken om te zien hoe je in het verleden gepresteerd hebt en of er een stijgende of dalende lijn zit in hoe je gevonden wordt.

Voorbeeld Google search console (scouting Huysmangroep)
Google Search console kan nog veel meer:
- Verbetersuggesties voor de opbouw en structuur van je website
- Verbetersuggesties voor de mobiele bruikbaarheid van je website
- Je website controleren op fouten, bijvoorbeeld dode links
- Zien welke andere websites een link hebben naar jouw website
Hulp nodig?
Wij hebben al tientallen website’s voorzien van Google Analytics en Search Console. Neem gratis vrijblijvend contact op, wij helpen je graag verder!