In WordPress heb je standaard twee manieren om tekst op je website te tonen, op een pagina of in een bericht. De verschillen tussen pagina’s en berichten worden hieronder uitgelegd.
Pagina’s
Pagina’s zijn over het algemeen terug te vinden in het navigatie menu van de website. Veel voorkomende pagina’s zijn bijvoorbeeld de “home”, ‘contact’ of ‘over ons’ pagina.
Pagina’s bevatten algemene informatie over de organisatie. De inhoud van deze pagina’s is statisch. Statisch betekent dat de inhoud van de pagina niet vaak wijzigt, de inhoud van pagina’s is dan ook niet handig om te gebruiken voor tijdelijke acties of evenementen.
Pagina’s worden als “tijdloos” gezien. De informatie op de pagina blijft actueel, er wordt geen pulibicatiedatum getoond bij pagina’s.
Hierarchie en link opbouw
Pagina’s maken gebruik van een hierarchie, dit maakt het mogelijk pagina’s te ordenen door het Menu te veranderen. Je zit bij pagina’s dus niet vast aan een chronologische volgorde zoals bij berichten wel het geval is.
Pagina’s hebben door de hierarchie een logische opbouw van de link (URL). Wanneer je voor een pagina een hoofd-pagina kiest zal de link (URL) veranderen naar de door jou gekozen hoofdpagina link, aangevuld met de link van de huidige pagina.
Berichten
Met WordPress berichten kun je tekst publiceren welke “tijdelijke” informatie bevat. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om nieuws, blog, evenementen, acties, etc.
Deze berichten worden in omgekeerde chronologische tijd (de nieuwste bovenaan) weergegeven op je website.
Afhankelijk van de instellingen van je website kunnen berichten terugkomen:
- Op de blogpagina
- In de footer of sidebar als widget
- Op de homepagina
Een bericht zal altijd toegankelijk blijven voor website bezoekers, alleen zullen oudere berichten wat minder snel te vinden zijn omdat deze naar onderen worden geplaatst wanneer er een nieuw bericht bij komt.
Kenmerken van een bericht
- Een bericht heeft een auteur
- Een bericht heeft een publicatiedatum
Categorieen en tags
Berichten kun je indelen in categorieen of tags. Door overzicht in je berichten aan te brengen zullen website bezoekers je berichten beter kunnen vinden.