Berichten

13

mrt 2018

Wat is het verschil tussen zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren?


Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie is in het Engels “Search Engine Optimization” en afgekort “SEO”. Het omvat het optimaliseren van een website om deze hoger te laten ranken in de organische zoekresultaten van Google.

Met zoekmachine optimalisatie probeer je (gratis) hoger in Google te komen door aanpassingen te doen aan je website. Google beoordeelt je website op basis van techniek, inhoud, relevantie en gebruiksvriendelijkheid. Om deze reden is het belangrijk om de juiste tekst, afbeeldingen en indeling te hebben. Daarnaast is een snelle mobielvriendelijke site belangrijk om door Google hoog geplaatst te worden.

Zoekmachine optimalisatie bureau Zwolle organisch

Hoe werkt het

Google en andere zoekmachines gebruiken honderden rankingfactoren. Deze factoren spelen allemaal bij het bepalen van de positie van jouw website op bepaalde zoektermen. Enkele belangrijke rankingfactoren zijn:

  • Content: Gebruik van kwalitatieve tekst van de juiste lengte, opgedeeld in titels en paragrafen voorzien van de juiste zoektermen.
  • Structuur: Een gebruiksvriendelijke website op het gebied van menu’s, indeling, URL’s, links en het aanbieden van een sitemap.
  • Techniek: Een snelle, veilige website die werkt voor alle apparaten en geen fouten bevat.
  • Autoriteit: Een website met veel relevante links van andere websites (backlinks) en een lang bestaande domeinnaam.

Op basis van deze rankingfactoren zal Google je website positie bepalen. De kunst is daarbij om te denken vanuit de wensen van de bezoeker om daarop aan te kunnen sluiten.

Tools

Voor zoekmachine optimalisatie kunnen verschillende soorten tools worden gebruikt. Over het algemeen is het nodig om metingen te kunnen verrichten, hier kan Google Analytics voor worden gebruikt, Google Analytics meet het verkeer op je website. Ook moet Google Search console worden gebruikt, deze tool meet hoe goed jouw website scoort in de zoekmachineresultaten.

Lees meer over Google Analytics en Google search Console.

Naast tools om metingen te verrichten kunnen tools als zoekwoord analyse of backlink monitor  worden gebruikt om meer kennis op te doen en inzicht te krijgen.

Voordelen

  • De enige kosten zijn de inzet voor het doen van aanpassingen.
  • Eenmaal een goede positie is verkregen kan dit erg veel opleveren.
  • Mogelijk om met beperkte kennis toch een bijdrage leveren aan de vindbaarheid.

Nadelen

  • Het kan lang duren voordat de resultaten zichtbaar zijn of de investering zich terugverdient.
  • Er is kennis vereist van zoekmachine optimalisatie.

 

Zoekmachine adverteren

Je kunt ook adverteren in zoekmachine’s zoals Google. Als je wilt adverteren in de zoekmachine moet je betalen per bezoeker (pay per click). Je plaatst jezelf op de eerste pagina van Google door relevante advertenties te plaatsen en hoger te bieden dan de concurrent.

Zoekmachine optimalisatie bureau Zwolle betaald adverteren

Tools

Omdat in Nederland bijna alleen maar gebruikt wordt gemaakt van Google (90%+) zijn andere zoekmachines te verwaarlozen. Voor het adverteren in Google moet gebruikt worden gemaakt van Google Adwords.

Hoe werkt het

Google Adwords wordt gebruikt voor het maken van advertenties, hierin kun je zelf bepalen hoe de advertenties er uit zien. Let op: wanneer je van plan bent te adverteren is het belangrijk om goed na te denken over de complete flow van advertentie tot aankoop. Het is daarom van belang om ook goede landingspagina’s te maken en te kijken naar conversie ratio en call-to-actions.

Google Adwords maakt gebruik van een biedingsmechanisme. Op die manier kun je zelf bepalen hoeveel je kwijt wilt zijn per klik, met een maximumbedrag. kortom: er zijn genoeg mogelijkheden om grip te houden op je uitgaven.

Voordelen

  • Meteen resultaat.
  • Zelf je bedrag en uitgaven onder controle houden.
  • Mogelijkheid om aan en uit te zetten, dit is vooral handig wanneer er behoefte is aan extra werk, of juist niet.

Nadelen

  • Een klik kan veel geld kosten.
  • Je bouwt niets op, als je de advertenties uit zet krijg je meteen minder bezoekers.

Over de Auteur

Edwin van Halem
Edwin is eigenaar & oprichter van connect-ed media intermediair bureau

Edwin is gek op techniek en de laatste trends, Hij heeft de opleiding grafisch management afgerond, waarna hij gewerkt heeft bij diverse mediabedrijven. Momenteel studeert Edwin HBO-ICT in de richting van software engineering en verbreedt hij zich in e-commerce en online marketing