Wil jij je bezoekersaantallen verhogen en meer omzet of klanten krijgen via je website? Dan is Google Ads de beste manier om dit op korte termijn voor elkaar te krijgen!

Wat is Google Ads?

Google ads is het advertentieplatform van Google. Met Google Ads kun je betaalde advertenties in de zoekmachine van Google tonen, maar ook op andere Google platforms zoals Youtube. Het adverteren via Google Ads wordt ook wel “Search Engine Advertising” genoemd, afgekort SEA. Met Google Ads wordt je in staat gesteld gerichte advertenties te tonen aan jouw doelgroep, met grip op budget en resultaten.

Google Adwords is het grootste advertentieplatform met meer dan 30% marktaandeel in Online Advertising wereldwijd. Groter en met meer bereik dan o.a. Facebook en Microsoft.

Google Adwords heet nu Google Adsgoogle-ads-logo-adverteren-in-google-adwords

 

Het oude advertentieplatform “Google Adwords” is sinds 24 juli 2018 omgedoopt tot Google Ads. Niet alleen de naam is veranderd, ook zijn er veel nieuwe functionaliteiten bijgekomen zoals te lezen in de blog van Google. De link van het platform is nu niet meer adwords.google.com maar ads.google.com.

 

De voordelen van Google Ads

  • Meteen bezoekers in tegenstelling tot Zoekmachine optimalisatie kan je met advertenties meteen bovenaan Google komen en bezoekers op je website krijgen.
  • Grip op je uitgaven Veel ondernemers zijn bang om meer geld kwijt te zijn dan ze willen. Echter is het tegendeel waar. In Google Ads kun je precies aangeven hoeveel je wenst te investeren per campagne, op deze manier betaal je nooit meer dan je vooraf hebt ingesteld.
  • Betalen per klik Daarnaast werkt een Google Search Campagne met “betalen per klik” (ook wel “pay per click” (PPC)). Hierdoor betaal je alleen voor de Google zoekers die daadwerkelijk op jouw advertentie klikken, en niet voor al die bezoekers de de advertentie wel hebben gezien maar er niet op hebben gedrukt.
  • Targeting je kunt in Google Ads exact aangeven voor wie de advertenties bestemd zijn. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op demografie zoals leeftijd en geslacht, maar ook op hobby/interesse, locatie en zelfs op basis van apparaat of browsergebruik
  • Meten en bijstellen ongeveer alles kan in het Google Ads platform worden gemeten, zo weet je precies welke advertenties het goed doen, en welke advertenties het minder doen en mogelijk aandacht nodig hebben. Daarnaast kun je uit de grafieken wijs worden of je investering in advertenties de moeite waard is en het gewenste resultaat oplevert.
  • Volledige controle Heb je het druk? Dan kun je de advertenties uit zetten met één klik. Op die manier bepaal je niet alleen je uitgaven, maar ook je werkverdeling. Heeft een afdeling het druk en de ander niet? Je kunt gemakkelijk de budgetten tussen de verschillende campagnes herverdelen.
  • Retargeting Als bezoekers eenmaal op je website is geweest, kun je deze bezoekers retargeten. Door op andere websites advertenties te tonen kun je de gebruiker die duidelijk geïnteresseerd was alsnog overtuigen om op jouw website die ene aankoop of andere conversie te voltooien. Let er daarbij wel op dat je de bezoekers niet eindeloos blijft achtervolgen en dat het als irritant wordt ervaren.

Zoekadvertenties en display advertenties (campagne types)

Binnen het Google Ads platform kun je verschillende soorten advertenties maken.

Zoekadvertenties zijn de advertenties die worden getoond wanneer iemand op Google een zoekterm intypt, het resultaat is dan een tekst-gebaseerde advertentie met titel, omschrijving, link en eventueel aanvullende informatie zoals review- of productinformatie. De advertentie lijkt op de andere zoekresultaten in Google.

Display advertenties zijn advertenties waarbij een visual wordt getoond. Dit kan bijvoorbeeld een afbeelding of bewegend plaatje zijn. Display ads worden vooral gebruikt om te tonen op websites in daarvoor bestemde blokjes.

Let op: bij het maken van een campagne wordt je gevraagd wat de type van het campagne is, waarbij je moet kiezen tussen o.a. Search network, Display network, Google shopping, video of app’s.

Werking Google biedingsproces

Betalen voor Advertenties in Google Ads werkt op een manier die ook wel een real-time veiling wordt genoemd. De hoogte van de kosten van een advertentie klik worden bepaald door hoeveel de concurrentie biedt, maar ook door de relevantie van jouw website en de manier hoe je biedingsstrategie is ingesteld.

Biedingsstrategie

Er zijn veel verschillende biedingsstrategie zoals Manual CPC bidding, Enhanced CPC bidding en Bidding Strategies (automated bidding). Onder automatisch bieden kun je aangeven waar op gestuurd moet worden, bijvoorbeeld op zoveel mogelijk kliks, of juist op conversies. De beste instelling hangt af van wat je wil bereiken met de advertentie.

Google Ads instellingen

Wanneer je start met Google Ads, moet je een aantal keuzes maken. Het is van belang dat je goed begrijpt wat deze instellingen betekenen omdat dit invloed heeft op de manier hoe je advertenties worden getoond, betaald of gemeten. Daarbij is het vooral belangrijk dat de conversies op de website daadwerkelijk worden gemeten door Google Analytics en netjes worden doorgestuurd naar Google Ads.

Ook een juiste indeling in campagnes, advertentiegroepen en doelgroepen is van belang. Naarmate het aantal advertenties en campagnes toeneemt wordt overzicht en structuur steeds belangrijker.

Wat gebeurt er na de klik op de advertentie?

Als de relevante bezoeker eenmaal op jouw website is, wil je natuurlijk dat deze bezoeker ook daadwerkelijk iets koopt, zich inschrijft op de nieuwsbrief of zijn gegevens achterlaat (converteert). Daarom is het van belang dat de landingspagina goed is ingericht en de bezoeker overtuigd om tot actie over te gaan.

Hulp met opzetten van Adverteren in Google?

Wil je graag van Google Ads gebruik maken? Wij kunnen de volledige werkzaamheden uit handen nemen waardoor je zeker weet dat de juiste keuzes worden gemaakt. Wil je liever zelf de touwtjes in handen? Dat kan ook! Op die manier ben je In control en kun je ons inschakelen voor advies of hulp op afstand.

Neem gerust contact met ons op zodat we je wensen samen kunnen doornemen.