Er zijn tegenwoordig veel aanbieders voor het maken van websites. Het bouwen van een website is al lang geen hogere wiskunde meer. Toch zit er veel verschil in de kwaliteit van de webbouwers. Ik merkte op dat een nieuwe klant een enorme dip had in de statistieken na het online zetten haar nieuwe website.

De nieuwe website zag er uiteraard een stuk beter uit, in een modern jasje en gebruiksvriendelijker op mobiele apparaten. Maar over de impact van de verandering achter de schermen is niet nagedacht. Het gevolg daarvan is duidelijk zichtbaar in de volgende grafiek:

Het belang van SEO (migratie) bij het laten maken van een nieuwe website

Dit is een screenshot uit Google Search Console, een tool die de statistieken bijhoudt van gedrag in de zoekmachine van Google

Geen aanvragen meer

De klant kwam om die reden ook bij ons met de volgende vraag:

Ik heb een website laten maken, vroeger kreeg ik vaak nieuwe aanvragen via de website, dat gebeurt nu niet meer, kun jij uitzoeken hoe dat komt?!

Het eerste wat wij toen gedaan hebben is het uitlezen en analyseren van de bezoekersstatistieken uit Google Analytics en de zoekmachinestatistieken uit Google Search Console.

Wat ons meteen opviel is de gigantische daling rond de kerst van 2019. De daling vond plaats op het moment dat de nieuwe website de oude website heeft vervangen, dat is geen toeval.

Maar hoe komt dat nou? de nieuwe website ziet er toch goed uit?

De daling in bezoekers en kliks naar de website heeft gegarandeerd te maken met het vervangen van de oude website, er worden dan een aantal zaken over het hoofd gezien:

  • De website bouwer vergeet om op de nieuwe website de pagina’s te voorzien van een Meta titel en Meta omschrijving.
  • De oude website bevat veel meer pagina’s en inhoud dan de nieuwe website.
  • De URL structuur van de website is anders, waardoor veel bezoekers uit Google op een 404 foutmelding komen en de website weer verlaten. Uiteindelijk straft Google je hiervoor en komt je website op een lagere positie in de Google zoekresultaten te staan.
  • De oude website had een aantal links vanuit andere website naar artikelen, die links zijn nu gebroken (404 foutmelding).
  • De oude website bevatte een interne link structuur met verwijzingen die nu niet meer kloppen.
  • De nieuwe website bevat grote en zware video’s of foto’s die niet zijn geoptimaliseerd waardoor de website langzaam wordt, dit heeft een negatief effect op de vindbaarheid.
  • De website bouwer is vergeten de nieuwe website structuur (sitemap) te publiceren in Google Search Console waardoor Google niet op de hoogte is van de nieuwe website.
  • De website bouwer heeft op de server nog een blokkade staan (robots.txt) die voorkomt dat zoekmachines de website kunnen indexeren.

Kortom, er zijn genoeg redenen waarom de nieuwe website minder goed kan presteren dan de oude. Vaak zie je dat de website bouwer alleen aandacht heeft gegeven aan wat er aan de oude website niet goed was, en is vergeten dat de oude website ook goede punten had.

Hoe voorkom je dan een verlaging in het verkeer en vindbaarheid bij een nieuwe website?

Om een enorme daling in verkeer en vindbaarheid te voorkomen bij het laten maken van een nieuwe website is het van belang om op het volgende te letten:

  • Een domeinnaam bouwt autoriteit op, als je dus overweegt om een nieuwe naam te kiezen wees je er dan van bewust dat al je opgebouwde domein autoriteit verloren gaat als je geen doorverwijzingen instelt.
  • Zorg ervoor dat je zo min mogelijk aanpast in de URL structuur van de website. Is het dan toch écht nodig om de URL structuur aan te passen zorg er dan voor dat de oude URL netjes wordt doorverwezen naar een nieuwe werkende URL met de meest overeenkomende inhoud.
  • Zorg ervoor dat https:// en links met of zonder www allemaal naar dezelfde pagina gaan en geen foutmelding veroorzaken
  • Controleer je hele website op interne links en pas gebroken links aan.
  • Zet eventuele advertenties in Google Ads uit tijdens een migratie om te voorkomen dat betalende bezoekers op fouten stuiten.
  • Controleer of zoekmachines op de nieuwe website niet geblokkeerd worden om te indexeren,
  • Stel de Meta titel en omschrijving in op alle belangrijke pagina’s en publiceer daarna de XML sitemap.
  • Wees voorzichtig met het schrappen van ‘oude content’ en controleer eerst of die pagina’s het goed deden op de oude website.
  • Optimaliseer de snelheid van je website door video’s en foto’s te comprimeren en caching in te stellen.

Komt op de nieuwe website dan nooit meer een 404 foutmeldingspagina voor? Nee, dat is altijd nog mogelijk. In dat geval is het van belang om een goede 404 pagina te maken waarop de gebruiker alsnog binnen de website naar een andere pagina kan navigeren, bijvoorbeeld door het plaatsen van een zoekbalk of menu.

Kan het ook anders?

Zeker! als je goed op alle bovenstaande punten let, actief bezig gaat met de website vindbaarheid, dan kan de grafiek er heel anders uit komen te zien.  Op die manier wordt het vervangen van een website geen risico maar juist een kans.

succesvolle website seo migratie vindbaarheid

Één van onze klanten waar wij een nieuwe zoekmachine geoptimaliseerde website voor hebben ontwikkeld

Een andere klant die in 2019 een nieuwe SEO geoptimaliseerde website bij Connect-ed Media heeft afgenomen

Kortom: wil je een nieuwe website laten maken die in je voordeel werkt? schakel dan een website bouwer in met diepgaand verstand van zoekmachine optimalisatie

Meer weten?

info@connect-ed.nl

06 – 29 53 29 20

Bel ons of mail ons gerust voor meer informatie